>> Dit artikel maakt deel uit van de reeks Conversie Optimalisatie
Een website zou minimaal één of meerdere concreet, meetbare doelen moeten hebben. Denk aan het verkopen van producten, geïnteresseerden een afspraak of reservering laten maken of meer volgers op social media kanalen laten werven. Hieronder een aantal concrete voorbeelden:
- Heb je een webshop? Dan is een conversie een verkocht product.
- Ben je een blogger? Dan is een nieuwe abonnee op de nieuwsbrief een conversie.
- Geef je interieuradvies? Dan is een aanvraag voor een intakegesprek een conversie.
- Verkoop je een complex product waarbij veel uitleg nodig is? Dan is een bekeken video over de voordelen van het product een conversie.
- Wil je bestaande klanten via de website helpen met de onderhoud aan hun product? Dan is het bekijken van de FAQ-pagina door bestaande klanten een conversie.
Kortom: de website genereert conversies als de website (in)direct bijdraagt aan het bedrijfsresultaat.
Hoe meet je de conversie op de website?
Conversie wordt uitgedrukt in het percentage van bezoekers aan de website die een gewenste actie (= conversie) ondernomen hebben (door bijvoorbeeld een contactformulier in te vullen).

Bijvoorbeeld: als er op jouw website de afgelopen maand 1.000 bezoekers zijn geweest en 80 mensen hebben een aanvraagformulier op de website ingevuld dan bedraagt het conversiepercentage 80/1000 * 100 = 8%.
Waarom is het meten van conversie belangrijk?
Veel organisaties investeren in SEO (hoger eindigen in de Google zoekmachine) en/of SEA (online adverteren) maar investeren niets of weinig in conversie optimalisatie. Dat is opvallend want:
Het is eenvoudiger en goedkoper om het conversiepercentage te verdubbelen dan het aantal bezoekers te verdubbelen.
Uiteindelijk heeft de website één of meerdere doelen; dat is ook de reden van het bestaan van de website. Het is dus relevant om te meten in hoeverre de doelen behaald worden en welke mogelijkheden er zijn om dit aantal te verhogen.
Het interessante van Conversie Optimalisatie is dat vaak slechts kleine aanpassingen een aanzienlijke verbetering van het rendement kunnen opleveren. Een bekend voorbeeld is het weglaten van het euroteken € op een webshop:

Uit onderzoek is gebleken dat bij deze webshop het conversiepercentage met gemiddeld 14% steeg nadat het euroteken bij de prijs werd weggelaten. Dit betekent dat bij gemiddeld 1000 bestellingen à € 80,- per maand in de oude situatie nu bij hetzelfde aantal bezoekers er 1140 bestellingen geplaatst worden: een extra omzet van € 11.200. Per maand! En het verwijderen van het euroteken uit de website kostte 10 minuten…
Meer weten?
>>> #2: Hoe moet je starten met Conversie Optimalisatie?
Kan ik je helpen?
ELKE WERKDAG van 9 tot 10 gratis spreekuur! Bel mij en leg jouw vraag voor of stuur jouw URL alvast door via Whatsapp!