>> Dit artikel maakt deel uit van de reeks Conversie Optimalisatie

Er zijn een aantal zaken die je als eerste moet doen voordat je kunt gaan denken aan het verbeteren van de pagina’s op de website. Bedenk dat het verbeteren van de conversie op de website een proces is dat eigenlijk oneindig is: op basis van eigen analyse, het praten met gebruikers en gebruiken van geavanceerde tools zoals Hotjar en Mouseflow worden verbeteringsvoorstellen gedaan. Deze moeten worden getest en daarna, als de resultaten goed genoeg zijn, worden ge├»mplementeerd. Uiteraard wordt gemeten of de resultaten naar verwachting zijn en of de verbeteringen zinvol zijn geweest. En dan worden er weer nieuwe verbeteringen opgesteld en begint het proces opnieuw.

Gebruik Google Analytics

Bijna alle ondernemers gebruiken Google Analytics waarmee wordt vastgelegd hoeveel mensen de website bezocht hebben, welke pagina’s bekeken zijn maar ook welke acties bezoekers ondernomen hebben (bijv. het abonneren op de nieuwsbrief). Maar met behulp van Google Analytics kunnen nog veel meer inzichten verkregen worden zoals:

  • Die pagina’s op de website waar veel mensen besluiten de website te verlaten: mogelijk zijn er ‘zwakke’ pagina’s of technische problemen die er voor zorgen dat mensen vroegtijdig de website verlaten (tip: lees ook mijn artikel over winkelwagen verlatingen op websites)
  • Welke blogs op de website zorgen voor veel en welke voor weinig nieuwe nieuwsbrief abonnees?
  • Waarom bestellen bezoekers met een smartphone minder dan bezoekers die de website bezoeken met een laptop of desktop? Google Analytics helpt om hier inzicht in te krijgen.

Verbeter de website met behulp van tools zoals Hotjar of Mouseflow

Met behulp van tools zoals Hotjar, Mouseflow of Crazy Egg kun je inzicht krijgen in het klikgedrag of bewegingen die bezoekers op website pagina’s maken.

Heatmap gebruiken op een website

De combinatie van Google Analytics en aanvullende tools zorgt vaak voor extra inzicht zoals de mate waarin mensen de hele pagina lezen, welke menu-items populair zijn (en welke niet) en gebieden op de pagina van de website die nauwelijks bekeken worden.

Kan ik je helpen?

ELKE WERKDAG van 9 tot 10 gratis spreekuur! Bel mij en leg jouw vraag voor of stuur jouw URL alvast door via Whatsapp!