Meer bezoekers naar de website

Iedereen die een website heeft zou deze graag op nummer 1 in Google zien staan als mensen specifieke zoekwoorden gebruiken. Een website die bovenaan in Google staat wordt veel beter bezocht dan de websites die daaronder staan. Vaak kunnen een paar kleine veranderingen aan een website al een positieve invloed op de vindbaarheid in Google opleveren. In dit artikel geven we alvast een paar tips. Succes!

arrow
24 Aug 2019

Hoe bepaalt Google de rangschikking?

De chefkok van een restaurant met 3 sterren zal niet snel zijn recepten prijsgeven. De gerechten die hem zo beroemd hebben gemaakt zijn immers de Unique Selling Points (USP) van zijn restaurant. De recepten zijn met de nodige bloed, zweet en tranen tot stand gekomen. Ook Google zal het recept voor de meest gebruikte zoekmachine niet zomaar uit handen geven. In dit geval werkt Google niet met ingrediënten maar met een algoritme: een verzameling van aspecten die websites voorzien van een bepaalde waarde. Elke website wordt door Google voorzien van deze waarde en dat bepaald, per zoekopdracht, de rangschikking van de website in de lijst die Google weergeeft na een zoekopdracht.

De filosofie van Google

Waarom gebruiken we bijna allemaal en soms uitsluitend Google als startpunt voor onze zoekvragen? Omdat Google een kwalitatief zeer goede zoekmachine is. Google wil bij elke zoekvraag het best mogelijke antwoord geven door een lijst met websites te presenteren die relevante informatie hebben.

shadow-ornament

De geschiedenis is het heden, gezien door de toekomst (Godfried Bomans)

Wie herinnert zich nog Ilse, AltaVista, Yahoo! of Vindex? Ga terug naar 2001 en lees hier het artikel van Emerce uit 2001 waarin Google een sterke stijger in de top-5 bleek te zijn.

Tip: bekijk deze video over het ontstaan en geschiedenis van Google. Google is de afgelopen jaren snel doorontwikkeld en houdt rekening met de veranderingen die wij als gebruikers graag zien.

shadow-ornament

Zoekresultaten in Google

Voordat we een goed vindbare website kunnen maken moeten we ons dus verdiepen in de manier waarop onze doelgroep ons bedrijf, producten of diensten probeert te zoeken. Die manier is de afgelopen jaar ook steeds verder veranderd: van korte zoekopdrachten ("fiets") naar steeds langere zoekopdracht ("herenfiets 18 versnellingen hybride"). De website die, naar de mening van Google, het beste aansluit op die specifieke zoekvraag zal bovenaan in de zoekresultaten worden geplaatst.

We maken hierbij onderscheid tussen de organische zoekresultaten en de betaalde zoekresultaten. Google voorziet de pagina met zoekresultaten van advertenties. De organische zoekresultaten zijn voor eigenaars van een website het meest interessant: zij leveren de meeste bezoekers op én de doorverwijzing vanuit Google is gratis. Met andere woorden: staat uw website niet bij de organische resultaten op pagina 1 van Google dan zijn er twee mogelijkheden: adverteren zodat uw website alsnog op deze belangrijke pagina komt te staan en/of uw website optimaliseren zodat u op langere termijn wél bij de organische resultaten komt te staan.

Naar welke aspecten kijkt Google?

Google bepaalt de kwaliteit van de website (in hoeverre geeft de website het beste antwoord op de ingevoerde zoekvraag) aan de hand van veel aspecten. Net zomin als wij precies de ingrediënten van het heerlijke gerecht van de chef-kok kennen is ook niet helemaal duidelijk welke aspecten en met welke prioriteit Google precies meeneemt in de beoordeling. Wat we wél weten en waar Google ook zelf heel open over is zijn onder andere:

  • 1

    Snelheid

    Snelheid van de website (hoe snel wordt deze geladen op een pc, laptop, tablet of smartphone)

  • 2

    Mobiel vriendelijk

    In hoeverre is de website geschikt gemaakt om deze via een smartphone te kunnen bekijken?

  • 3

    Eerdere ervaringen

    Wat zijn er ervaringen van andere bezoekers aan de website? (Google kan meten of bezoekers iets aan een website hebben gehad en zal een website dan ook van een hogere waarde voorzien)

  • 4

    Content

    Originele content (het kopiëren van content heeft dus geen zin)

  • 5

    Paginatitels, omschrijvingen en URL's

    In hoeverre passen de paginatitels (de tekst die nu zichtbaar is bovenaan in het tabblad van uw browser), de omschrijving en de URL bij de content op de pagina?

  • 6

    Techniek

    Worden alle elementen van de pagina op de website wel goed geladen? Zijn er geen doodlopende links, foutmeldingen of andere onvolkomenheden?

shadow-ornament

Gratis Mini Quick Webscan ontvangen over uw website?

Stuur ons uw gegevens en wij kijken met een kritische blik naar uw website. Wij geven u vijf waardevolle tips waarmee u direct uw website kunt verbeteren. Rendement gegarandeerd.

Voor een volledige WebScan inclusief analyse uit Google Analytics, concurrentie-analyse, de prestaties van uw website in Google en nog meer kijkt u hier

privacy We respecteren uw gegevens en versturen nooit spam

Boekentip...

Onderstaande boeken bevatten praktijkgerichte voorbeelden en leggen duidelijk uit op welke aspecten u moet letten en met welke verbeteringen u direct aan de slag kunt gaan.